Matěj Smrž (* 1. prosince 1984 v Českých Budějovicích)
Matěj Smrž je profesionální motocyklový závodník, který společně se svým bratrem Jakubem patří mezi přední profi jezdce České republiky. V současné době je předsedou komise silničních motocyklů v České republice, vede svou firmu a ještě Smrz Academy, která pomáhá začínajícím motocyklovým jezdcům.
- Pamatuješ si ještě na své začátky na házené?
MS: Ano, pamatuju si staré asfaltové hřiště a vedle hřiště plastovou plochu. Střídačky mezi hřištěmi a šatny v budově vedle. Byla to hezká doba a s bratrem jsme házenou v mládí brali vážně.
- Kdo tě na házenou přivedl a jak dlouho si ji hrál?
MS: Jak jsem se k házené dostal si už nepamatuju a popravdě ani nevím, jak dlouho jsem u ní zůstal. Myslím si, že to mohlo být třeba 5 let.
- Sděl nám, jakým si byl dle tvého názoru hráčem a na jakém postu si nastupoval?
MS: Hrál jsem levé křídlo. Byl jsem dost mladý a byla to hlavně zábava. Určitě jsem byl dravej a nebál jsem se riskovat. Zda-li jsem byl a nebo nebyl talentovanej, to nedokážu říct. Je to přeci jen dlouhá doba.
- Vybavíš si, kdo s tebou hrával nebo kdo tě trénoval?
MS: Hrál jsem s bratrem Jakubem, ten byl v bráně. Ostatní kluky a nebo trenéra nechci jmenovat, abych to nepopletl. Házenou jsem hrál jako malý kluk a to už je opravdu dlouhá doba.
- Zažil si za svou házenkářskou kariéru nějaký týmový či individuální úspěch?
MS: Pamatuju si na pár hezkých gólů a nebo povedených akcí. Jsou to útržkovité vzpomínky.
- Podíváš se občas na házenou v televizi nebo sleduješ nějaké výsledky z tohoto sportu? Třeba národního týmu?
MS: Občas se podívám na zápas, který běží v televizi. Mám rád takřka všechny sporty a házená je rozhodně zajímavá a atraktivní sport pro diváka! Výsledky nevyhledávám, spíš jen to, co se dočtu v novinách nebo na mě „vykoukne“ na internetu.
- Je něco, co ti házená dala do života?
MS: Určitě mi dala hezké vpomínky na mládí a naučila mě, že kolektivní sport je především o dobré partě. Jak už jsem řekl, byla to pěkná doba a vzpomínám si na to, jak jsem ze školy pokáždé chvátal na trénink a těšil se na kamarády.
- Předpokládám, že od házené ses dostal k závodění hlavně kvůli otci a bratrovi Jakubovi. Tvůj bratr nám pověděl, že preferuje individuální sporty. Je to také důvod, proč si přešel na motorky?
MS: Ano, k motorkám nás přivedl taťka, ten taky závodil. Společně s házenou jsme také dělali fotbal, ale to spíš jen doplňkově. Nakonec jsme zůstali u motorek a to také z důvodu, že vzhledem k časové náročnosti, bylo třeba vybrat si jen jedno. Kolektivní sporty mám rád, stejný důvod jako Jakub jsem neměl. U mě je to prosté, motorky jsem si oblíbil nejvíc.
- Motocyklové závody jsou známy také děsivými pády. Pověz nám, co se ti v takové situaci honí hlavou? Přemýšlel si někdy po pádu také nad tím, že už stačilo a ukončíš kariéru?
MS: To ano, k motorkám pády patří. Při každém sportu může dojít ke zranění, u motorek je ta šance asi větší, ale je taky potřeba připomenout, že bezpečnost okruhů a oblečení jezdců je na velmi vysoké úrovni. Fatální úrazy se stávají takřka vyjímečně. Moje kariéra byla dlouhá, začínal jsem závodit v roce 1995 a skončil v roce 2018. Jak jsi to napsal, už to stačilo a proto jsem se rozhodl skončil. Nechtěl jsem skončit kvůli špatným výsledků a myslím si, že jsem konec kariéry zvládl ještě v dobré formě a po úspěšné sezóně a za to jsem rád.
- Za svou kariéru si toho zažil opravdu hodně. Na co nejraději vzpomínáš a na co bys naopak nejraději zapomněl, ať už se jedná o situaci na okruhu, pódiová umístění nebo o věci kolem?
MS: Měl jsem hodně dobrých výsledků, patřil jsem takřka celou kariéru k nejlepším jezdcům u nás, ale i v zahraničí. Nejvíce si cením výhry a dalších dvou pódiových umístění v Evropským šampionátu Superstock, 10x jsem vyhrál Mistrovství Něměcka Superbiků a slavil dalších 12 umístění na stupních vítězů. Také jsem rád za body z Mistrovství světa Superbiků a konec kariéry jsem završil 6. místem ve Mistrovství světa vytrvalostních závodů, třída Superbike. Tam jsem jel společně s bratrem Jakubem a dalším českým jezdcem, Karlem Hanikou a o to je to cenější. Určitě bych nejraději zapomněl na všechny pády a promarněné závody, které jsem měl dobře rozjeté. Dneska už bych asi věděl, co a jak udělat jinak, ale tak je to ve všem. Po bitvě je každej generál!
- Momentálně si předseda komise silničních motocyklů v České republice, vedeš svou firmu, a ještě Smrz Academy. Jak tohle všechno zvládáš? Máš vůbec nějaké volno?
MS: Volna mám málo a dovolená mi nic neříká. Po ukončení kariéry jsem chtěl u motocyklového sportu zůstat a pozice v Autoklubu ČR, která se mi naskytla, byla zajímavou výzvou. K tomu jsem se ještě stal členem stejné komise v FIM, což je mezinárodní motocyklová federace. Věřím tomu, že moje zkušenosti pomůžou a snažím se je předávat dál. I z toho důvodu došlo před lety k založení Smrz Academy, která je již pátou sezónu promotérem Juniorského šampionátu silničních motocyklů, tedy Miniracing CZ. Firma SMRŽ auto – moto je zavedená značka a díky kvalitnímu týmu lidí všechno funguje na výbornou!
- Máš dva malé syny, Matýska (9) a Vojtíška (5), vedeš je také k motorkám nebo zkusí jiný sport, například házenou? ☺
MS: To ještě uvidíme. Oba umí na motorce jezdit a účastní se tréninků SMRZ Academy. Prozatím tomu dávám prostor. Nechci je do ničeho nutit. Starší Matěj bude zřejmě preferovat jiný sport něž motocykly a házená není špatný nápad! Mladší Vojta je ale do motorek zapálený dost… 🙂
- Pověz nám, kde se vidíš za 10 let?
MS: To by chtěl vědět každý, kde bude za 10 let. Nedokážu říct, ale snad se mi bude v tom co dělám dařit a když nad tím tak přemýšlím, nejvíc v rozpacích jsem z toho, že můj starší syn už bude dospělý! Určitě bych ale velice rád s bratrem Jakubem nadále podporoval Centrum Bazalka a zároveň pokračoval v námi vytvořeném charitativním projektu Běžím pro. Podpora je pro nás velmi důležitá.
- Je závěrem něco, co bys doporučil začínajícím motorkářům a motorkářům obecně? Přeci jenom si člověk s několikaletými zkušenostmi a dnešní doba je na silnici opravdu šílená.
MS: Ten kdo začal s motorkami později a svůj sen si splnil až když mu to umožnily například finance, zde doporučím školy jízdy, kterých je v České republice hned několik. Ten kdo by chtěl začít se svým juniorem, tak rozhodně ve Smrz Academy. Důležitá je bezpečnost a té se na silnici a v provozu rozhodně moc nedostává. Každý kdo usedne na motorku, musí mít respekt a nesmí přecenit své schopnosti a znalosti ovládání stroje. To se stává často osudným, takže na to vždy POZOR!